1. Hlavné ciele činnosti na školský rok 2008/2009
Ciele predmetovej komisie na školský rok 2008/2009 možno zhrnúť do nasledujúcich východiskových bodov, ktoré vychádzajú z Pedagogicko - organizačných pokynov na školský rok 2008/2009:
1/ Od vydania Pedagogicko-organizačných pokynov na školský rok 2008/2009 vstúpili do platnosti pre školy a školské zariadenia všeobecne záväzné právne predpisy, rezortné predpisy, metodické usmernenia a koncepcie. Všeobecne záväzným právnym predpisom je Zákon o výchove a vzdelávaní (školský zákon), podľa ktorého musíme v činnosti predmetovej komisie pracovať a dodržiavať nové pravidlá.
2/ V školskom roku 2008/2009 sa uskutoční celoslovenské testovanie žiakov 9. ročníkov základných škôl (okrem žiakov s mentálnym postihnutím). Termín konania a ďalšie podrobnosti o testovaní určí Ministerstvo školstva Slovenskej republiky.
3/ Na hodinách slovenského jazyka a literatúry viest žiakov základných škôl k aktívnemu poznávaniu a čítaniu pôvodnej slovenskej klasickej a modernej literatúry. Rozvíjať schopnosť spisovne komunikovať a argumentovať v písomných aj ústnych prejavoch.
4/ V rámci predmetu slovenský jazyk a literatúra klásť dôraz na vlastnú tvorbu jazykových prejavov, prácu s informáciami, čitateľskú gramotnosť a schopnosť argumentovať.
5/ V rámci výchovno-vzdelávacieho procesu využívať služby školských knižníc, podujatia verejných knižníc a mimovládnych organizácií. V školskej knižnici podľa možností uskutočňovať vyučovacie hodiny a vzdelávacie aktivity. Podporovať a budovať školskú knižnicu ako odborné, študijné, informačné, internetové a čitateľské centrum.
6/ Deň eura - 24. september 2008 (100 dní pred zavedením spoločnej meny Európskej únie na Slovensku) využiť vo výchovno-vzdelávacom procese a pri tejto príležitosti organizovať so žiakmi projekty, podujatia alebo súťaže s témou eura.
Stále úlohy vo výchove a vzdelávaní:
Výchova v duchu humanizmu, predchádzanie všetkým formám diskriminácie, xenofóbie, intolerancie a rasizmu
Dodržiavanie Deklarácie práv dieťaťa a Dohovoru o právach dieťaťa
Venovať zvýšenú pozornosť environmentálnej výchove a ekologickým problémom
Aplikovať myšlienky projektu „Zdravá škola“ v pedagogickom procese
Pripomínať 9. september ako Pamätný deň obetí holokaustu
Pripomenúť 21. september ako medzinárodný deň mieru
V rámci Národného akčného plánu pre deti venovať osobitnú pozornosť deťom zo znevýhodneného sociálneho prostredia a postihnutým deťom
Venovať pozornosť výchove k rodičovstvu a sexuálnej výchove
Klásť dôraz na výchovu k právnemu vedomiu, demokracii, mravným hodnotám a prosociálnemu cíteniu
Venovať zvýšenú pozornosť žiakom so špeciálnymi výchovno – vyučovacími potrebami a pri ich vzdelávaní dôsledne dodržiavať výchovno – vzdelávací program schválený MŠ
Vo výchovno – vzdelávacom procese preferovať formy a metódy vyučovania prispievajúce k vytvoreniu tzv. „priateľského prostredia“ školy
Hlavné úlohy PK v predmetoch slovenský jazyk a literatúra, nemecký jazyk, anglický jazyk a dejepis
Cieľové požiadavky z jazyka:
- ovládať spisovnú podobu jazyka v ústnej aj písomnej podobe
- vedieť využiť získanú slovnú zásobu v komunikačných situáciách
- samostatne študovať odbornú a slovníkovú literatúru
- chápať SJ ako znak národnej identity
- dodržiavať vo vlastnom prejave pravidlá a požiadavky morfológie, syntaxe, sémantiky, ortografie, ortoepie
- charakterizovať jazykové štýly, slohové postupy a slohové útvary
- rozlišovať medzi objektívnym a subjektívnym spracovaním témy
- vedieť správne využiť mimojazykové prostriedky
- pri ústnych prejavoch správne artikulovať a vyslovovať
- vedieť výrazne čítať a interpretovať texty
- vyjadrovať sa kultivovane, spisovne a gramaticky správne
- vo vlastných slohových prácach dodržiavať členenie textu podľa pravidiel textovej syntaxe
- stále klásť dôraz na zdokonaľovanie sa v pravopise
- spolupracovať s MĽK v Brusne a v Medzibrode - zúčastniť sa besied podľa ponuky
- viesť žiakov k tvorivosti, zapájať ich do súťaží
- v rámci LIS navštíviť učebňu informatiky, zadávať úlohy, pri ktorých je nutné využiť
internet
- vo výuke uplatňovať humanistický prístup, pozitívnu motiváciu, pozitívne hodnotiť žiaka, aby rástla jeho sebadôvera
- pripraviť projekt „Euro – spoločná mena EÚ na Slovensku“ s cieľom prispieť k informačnej kampani pred zavedením eura v SR.
Cieľové požiadavky z literatúry:
- utvoriť na základe osvojených vedomostí komunikatívne schopnosti a zároveň získať schopnosť vnímať texty zo slovenskej literatúry esteticky, s kritickým odstupom a nadhľadom a tiež chápať systémovú celistvosť umeleckého diela
- byť schopný reprodukovať obsah literárneho textu a osobitne dbať o kompozíciu, o literárnoteoretické a tiež aj jazykové javy
- pochopiť život postáv, myslenie, konanie - tvorivo interpretovať osvojené myšlienky a produkovať vlastné
- ovládať poznatky z literárnej teórie, literárnovedných termínov, literárnych období a
smerov, literárnych druhov a žánrov, metriky a interpretáciou diel na základe vlastného prečítania um. diela
Cieľové požiadavky z dejepisu:
- poznať dejiny, mať chronologický prehľad v národných a svetových dejinách
- vedieť chápať historickú udalosť, chápať súvislosti a poznať dôsledky historickej udalosti
- vedieť rozlíšiť medzi faktom a fikciou
- klásť dôraz na národné a regionálne dejiny
- naučiť žiakov pracovať s historickou literatúrou, časopismi a slovníkmi
- poznať globálne problémy sveta
- pripraviť projekt „Euro – spoločná mena EÚ na Slovensku“ s cieľom prispieť k informačnej kampani pred zavedením eura v SR
Cieľové požiadavky z CJ
- naďalej rozvíjať a zdokonaľovať komunikatívnosť a jazykové zručnosti žiakov kontaktom s cudzojazyčným prostredím
- s cieľom prezentovať kvalitu vyučovania CJ na našej škole a tým prispieť k celkovému pozitívnemu obrazu školy
- pripraviť projekt „Euro – spoločná mena EÚ na Slovensku“ s cieľom prispieť k informačnej kampani pred zavedením eura v SR
- prezentovať nové slová a štruktúry v zaujímavom kontexte, ktorý bude žiakov motivovať k učeniu
- motivovať žiakov ponukou cvičení pre rôzne úrovne schopností, prehľadnou štruktúrou a zrozumiteľným členením učiva
- účinne motivovať záujem žiakov o CJ prostredníctvom vecných, vlastivedných a ekologicky zameraných tém
- pri narastajúcej jazykovej zložitosti umožniť žiakom priamy prístup k CJ v rôznych formách použitia
Činnosť v mesiaci september 2008:
1.
Členovia predmetovej komisie sa podieľali na tvorbe školského vzdelávacieho programu
pre 2. stupeň ZŠ – ISCED 2 - pre jednotlivé predmety v 5. ročníku:
Mgr. Košíková, Mgr. Urbančoková Jakubovie – slovenský jazyk a literatúra
Mgr. Urbančoková Jakubovie, Mgr. Fodorová – nemecký jazyk
Mgr. Pavol Chromek – anglický jazyk
PhDr. Pavelka - dejepis
2.
Podľa nariadenia MŠ SR vyučujúci SJL, NJ, AJ a NJ aktualizovali časovo-tematicképlány o informáciách o zavedení eura a o používaní pomôcok o eure.
3.
Projekt „Euro – spoločná mena EÚ na Slovensku“ s cieľom prispieť k informačnej kampani pred zavedením eura v SR.Uskutočňoval sa od začiatku školského roka 2008/2009 po jednotlivých krokoch:
1. krok: Na úvodnej hodine slovenského jazyka boli žiaci poučení o slove euro, o jeho skloňovaní a správnom používaní. Na úvodnú stranu zošita si žiaci zapísali základné informácie na základnú otázku:
Ako správne skloňovať slovo euro?
Ide o podstatné meno stredného rodu zakončené na samohlásku o, skloňujeme ho podľa vzoru mesto. Slovo euro je všeobecné podstatné meno (čiže nie vlastné), preto ho píšeme s malým e na začiatku; v niektorých jazykoch sa však píše s veľkým začiatočným e. Pri bežnej komunikácii, ako aj pri formálnom styku by sme mali rozlišovať medzi nasledovnými tvarmi:
euro - názov meny; všeobecné podstatné meno stredného rodu skloňované podľa vzoru mesto; píšeme ho s malým e na začiatku, pričom v iných jazykoch sa môžeme stretnúť aj s tvarom Euro, ktoré má na začiatku e veľké.
Eur - skratka názvu meny; píše sa s veľkým e na začiatku, ostatné písmená sa píšu malé; tento zápis je ekvivalentný pre Sk.
EUR - kód platidla vytvorený z prvých troch písmen názvu podľa normy ISO 4217; vždy sa píše veľkými písmenami; tento tvar je ekvivalentný pre zápis SKK.
Z vyššie uvedeného vyplýva, že či už napíšeme 10 eur, 10 Eur alebo 10 EUR, nič nepokazíme, pretože tieto tvary sú v súlade s pravidlami slovenského pravopisu a už spomenutou normou.
Ako ale ohýbať slovo euro tak, aby sme nepochybili, si ukážeme v nasledujúcej tabuľke:
|
singulár |
plurál |
singulár |
plurál |
nominatív (kto, čo) |
euro |
eurá |
koruna |
koruny |
genitív (koho, čoho) |
eura |
eur |
koruny |
korún |
datív (komu, čomu) |
euru |
eurám |
korune |
korunám |
akuzatív (koho, čo) |
euro |
eurá |
korunu |
koruny |
lokál (o kom, o čom) |
eure |
eurách |
korune |
korunách |
inštrumentál (s kým, s čím) |
eurom |
eurami |
korunou |
korunami |
Vychádzajúc z predchádzajúcej tabuľky si môžeme uviesť zopár príkladov, ako správne používať (skloňovať) slovo euro v bežnej reči v porovnaní so slovom koruna: euro
jedno euro - jedna koruna
dve eurá - dve koruny
päť eur - päť korún
sto eur - sto korún
Vo vete to môže vyzerať napríklad takto:
Odchádzal som z domu s dvadsiatimi eurami. Zostalo mi desať eur. V televízii hovorili o eurách. Z obchodu vyšiel s jedným eurom.
Odpoveď na prvotnú otázku, či slovo euro skloňovať, je kladná. Čiže áno, slovo euro sa v slovenčine skloňuje. Ak teda vyslovíme trinásť euro, pochybíme. Korektný je tvar trinásť eur.
Na záver ešte doplníme informáciu, že znak eura € sa na počítači píše súčasným stlačením kláves CTRL, ALT a písmena E.
2. krok: Zhotovenie hlavnej nástenky vo vestibule budovy pod názvom „Euro – bude
jediná platná mena v SR“. Spolupracovali sme s predmetovou komisiou
výchov. Nástenku pripravili - pani vyučujúca výtvarnej výchovy Renáta
Hudáková spolu so žiakmi 5. a triedy a 6. b triedy, ktorí vymaľovali štátne
zástavy krajín eurozóny a euromince a Mgr. Lucia Košíková so žiačkami 9. a
triedy – Janka Šuchová a Petra Zázricová.
3. krok: 24. septembra každá trieda si prezrela nástenku, spolu s vyučujúcim si
pripomenuli a zhrnuli vedomosti o eure a potom nasledoval „Eurokvíz“.
Z každej triedy II. stupňa sa do kvízu zapojili traja žiaci:
5. a – Lehocký, Pančuška, Prošovský
6. a – M. Kvasnička, . Lihan, . Maslarevičová
6. b – Fortiak, M. Ramaj, Živická
7. a – Tomková, Jarabák, Zázrivcová
7. b - R. Ďuriančik, Čellár, Maljar
8. a - Stehlík, Mikloš, Kadlec
9. a – Tomenga, Sáliš, Petrík
9. b – Nemčok, Fekiačová, Knižka,
Eurokvíz
1. Euro ako národná mena bude na Slovensku zavedené
A/ 16. januára 2009
B/ v júli 2008
C/ 1. januára 2009
2. Duálny obeh bude na Slovensku trvať
A/ od 1. do 16. januára 2009
B/ od 1. januára do 31. decembra 2009
C/ nebude možné platiť súčasne slovenskými korunami aj eurom
3. Kedy bude určený konverzný kurz?
A/ už je stanovený
B/ približne v júli tohto roku
C/ 1. januára 2009
4. V akom časovom intervale bude platiť duálne zobrazovanie?
A/ dobrovoľne od stanovenia konverzného kurzu do 1. januára 2009
B/ povinne od stanovenia konverzného kurzu až do 1. januára 2010
C/ pol roka od zavedenia eura
5. Existuje
A/ šesť euro bankoviek: 10, 20, 50, 100, 200, 500 eur
B/ osem euro bankoviek: 2, 5 , 10, 20, 50, 100, 200, 500 eur
C/ sedem euro bankoviek: 5 , 10, 20, 50, 100, 200, 500 eur
6. Ceny sa v súvislosti so zavedením eura
A/ nemôžu zvyšovať
B/ môžu zvyšovať
C/ budú určite zvyšovať
7. V ktorých krajinách eurozóny sa dá platiť eurom?
A/ Euro je v súčasnosti v 15 krajinách eurozóny: Belgicko, Fínsko, Francúzsko, Grécko, Holandsko, Írsko, Luxembursko, Nemecko, Portugalsko, Rakúsko, Španielsko, Taliansko, Slovinsko, Vatikán, Srbsko
B/ Euro je v súčasnosti národnou menou v 15 krajinách eurozóny: Belgicko, Fínsko, Francúzsko, Grécko, Holandsko, Írsko, Luxembursko, Nemecko, Portugalsko, Rakúsko, Španielsko, Taliansko, Slovinsko, Cyprus a Malta
C/ Euro je v súčasnosti národnou menou v 13 krajinách eurozóny: Belgicko, Fínsko, Francúzsko, Grécko, Holandsko, Írsko, Luxembursko, Nemecko, Portugalsko, Rakúsko, Španielsko, Taliansko, Slovinsko
Výsledky kvízu:
Otázka1=c
Otázka2=a
Otázka3=a
Otázka4=b
Otázka5=c
Otázka6=a
Otázka7=b
Celkový počet bodov: 7
Víťazi:
A/ jednotlivci:
1. miesto – Marek Nemčok, 9. b – jedinému sa podarilo získať 100% bodov.
B/ triedy:
1. miesto – 6. a trieda, 7. a trieda, 9. a trieda, 9. b trieda – týmto triedam sa z celkového počtu bodov - 21 podarilo získať 16 bodov.
Gratulujeme!